Olimpiada de limba şi
literatura română
Etapa locală
Clasa a IX-a
I. Literatură
1. Ficţiune literară:
|
a. studierea a două teme literare (la
alegere), urmărind tratarea lor diferită în textele ficţionale/nonficţionale
din punctul de vedere al concepţiilor şi al atitudinilor exprimate, al
modalităţilor de expresie şi al reacţiilor pe care le provoacă cititorilor.
b. familiarizarea elevilor cu o serie de concepte noi
de estetică, de teorie literară şi de stilistică, cu scopul deprinderii
elevilor cu instrumentul de analiză a textelor şi de comutare a diverselor
aspecte ale acestora: temă, motiv, viziune despre lume, procedeu
artistic, instanţele comunicării artistice.
|
2. Ficţiune şi realitate:
|
a. studierea unor texte care nu aparţin domeniului
ficţiunii literare, urmărind cu prioritate sesizarea diferenţelor privitoare
la scopul comunicării, la situaţia de comunicare, la ceea ce se comunică şi
la reacţia receptorului.
b. discutarea conceptelor precum: ficţiune,
imaginaţie, realitate, „eu” ficţional/”eu” real, text ficţional/text
nonficţional/text de graniţă.
|
A. Conţinuturi din domeniul literaturii
c. modul de reflectare a unei idei sau a unei teme în mai multe texte literare
(aparţinând unor genuri sau epoci diferite sau unor arii culturale diferite)
şi/sau nonliterare;
II. Limbă şi
comunicare
a. Comunicarea (definiţie, elementele situaţiei de comunicare, funcţiile
comunicării, regulile comunicării, factorii perturbatori ai actului de
comunicare, forme de comunicare, scopurile comunicării, adaptarea la situaţia
de comunicare).
b. Reguli şi tehnici de
construire a monologului/dialogului.
c.. Actualizarea şi consolidarea noţiunilor de fonetică, vocabular,
morfologie, sintaxă şi stilistică dobândite în gimnaziu.
Olimpiada
de limba şi literatura română
Etapa
locală
Clasa a X-a
1. Utilizarea
corectă şi adecvată a limbii române în
receptarea şi în producerea mesajelor în diferite situaţii de
comunicare
- limbaj standard, limbaj literar, limbaj
colocvial, limbaj popular, limbaj regional, limbaj arhaic; argou, jargon;
- expresivitatea în limbajul comun şi în
limbajul poetic;
- valori stilistice ale unor categorii
morfosintactice.
-sens denotativ şi sensuri conotative;
- cunoaşterea sensului correct al
cuvintelor (în special al neologismelor);
- elemente care înlesnesc sau perturbă receptarea
(canalul, codul, contextul);
-calităţile generale şi
particulare ale stilului: claritate, proprietate, concizie, precizie, puritate,
corectitudine,variaţie stilistică, simetrie, naturaleţe, cursivitate, eufonie.
-analiză, comentariu, eseu
structurat şi eseu liber; sinteză, paralelă
-folosirea adecvată a cuvintelor în
context;
- folosirea corectă a formelor flexionare;
- utilizarea corectă a elementelor de relaţie;
- utilizarea variantelor lexicale
literare;
- utilizarea corectă a unităţilor
frazeologice;
- etimologia populară, hipercorectitudinea;
-folosirea adecvată a neologismelor în context
2. Folosirea
instrumentelor de analiză tematică, structurală
şi stilistică în receptarea diferitelor texte literare şi nonliterare
- particularităţi ale construcţiei
subiectului în textele narative studiate;
- particularităţi ale compoziţiei în
textele narative studiate (incipit, final, episoade / secvenţe
narative, tehnici narative);
- construcţia personajelor;
- modalităţi de caracterizare a
personajului; tipuri de personaje;
- instanţele comunicării în
textul narativ;
- tipuri de perspectivă narativă;
- specii epice: basm cult, povestire, nuvelă
- registre stilistice, limbajul
personajelor, limbajul naratorului;
- stilul direct, stilul indirect, stilul
indirect liber;
3. Argumentarea în
scris a unor opinii
- structuri şi tehnici argumentative
în texte literare şi nonliterare, scrise
- logica şi coerenţa
textului.
-interpretări şi judecăţi de
valoare exprimate în critica şi în istoria literară, în cronici de
spectacol.
-tehnici de argumentare;
- verbe evaluative, adverbe de mod /
predicative ca mărci ale subiectivităţii evaluative; cuvinte
cu rol argumentativ; structuri sintactice în argumentare;
- tipuri de texte: eseu, comentariu,
analiză.
Olimpiada
de limba şi literatura română
Etapa
locală
CLASA a XI-a
I.
Competenţe generale
1. Utilizarea corectă şi adecvată a limbii române
în diferite situaţii de comunicare.
2. Comprehensiunea şi interpretarea textelor.
3. Situarea în context a textelor studiate prin
raportare la epocă sau la curente culturale / literare.
4. Argumentarea unor opinii în diverse situaţii de
comunicare.
II.
Conţinuturi
FUNDAMENTE ALE CULTURII ROMÂNE
◦
Originile şi evoluţia limbii române (prezentare
sintetică)
◦
Studiu de caz: Latinitate şi dacism, puncte de vedere
privind fundamentele culturii române
◦
PERIOADA VECHE
◦
Studiu de caz: Dimensiunea religioasă e existenţei
Studiu de caz: Formarea conştiinţei
istorice
CURENTE CULTURALE/ LITERARE
ÎN SECOLELE XVII-XVIII: UMANISMUL ŞI ILUMINISMUL (prezentare sintetică)
B. Conţinuturi din domeniul limbă şi
comunicare
Se vor avea în vedere aspectele normative, inclusiv cele recomandate în ed.
a II-a a DOOM:
-
norma literară – aspecte evolutive
-
uzul diversificat al limbii literare
-
variante literare libere
-
registre stilistice
-
neologisme împrumutate sau formate în interiorul limbii
-
variante ortoepice, ortografice şi morfologice
De asemenea, se vor actualiza achiziţiile anterioare ce pot sprijini
demersul de înţelegere şi interpretare a textelor literare studiate :
-
denotaţie şi conotaţie; sensurile cuvintelor în context
-
expresivitatea unor structuri morfologice şi sintactice
-
figuri de stil şi procedee de expresivitate
** Fonetică,
vocabular, morfologie (recapitularea şi sistematizarea achiziţiilor din
gimnaziu).
Comunicare orală şi scrisă
-
eseul structurat şi eseul liber – etape ale redactării
-
structuri discursive în textele literare şi nonliterare
(narativ, descriptiv, argumentativ, informativ)
-
tehnici ale argumentării
-
prezentarea orală a rezultatelor unei cercetări,
documentări pe o temă dată
-
strategii specifice folosite în monolog şi dialog
-
adecvarea discursului oral la situaţii de comunicare
diverse
Olimpiada
de limba şi literatura română
Etapa
locală
CLASA a XII-a
I. Competenţe
1. Utilizarea corectă şi
adecvată a limbii române în diferite situaţii de comunicare
2. Comprehensiunea şi
interpretarea textelor
3. Situarea în context a
textelor studiate prin raportare la epocă sau la curente culturale / literare
4. Argumentarea unor opinii
în diverse situaţii de comunicare
II. Conţinuturi
A. Conţinuturi din
domeniul literaturii
1.Perioada interbelică:
poezia. Curente culturale /
literare: modernism vs. tradiţionalism. Orientări avangardiste. Fronda în
literatura interbelică. Diversitate tematică, stilistică şi de viziune în
poezia interbelică. Identitate
culturală în context european.
B. Conţinuturi din domeniul limbă şi comunicare
·tipuri de discurs: publicistic.
·norma literară.
·adecvare/inadecvare
stilistică;
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu