Conţinuturi OLLR - liceu

Olimpiada de limba şi literatura română
Etapa locală
Clasa a IX-a
I. Literatură
1. Ficţiune literară:
a.  studierea a două teme literare (la alegere), urmărind tratarea lor diferită în textele ficţionale/nonficţionale din punctul de vedere al concepţiilor şi al atitudinilor exprimate, al modalităţilor de expresie şi al reacţiilor pe care le provoacă cititorilor.

b. familiarizarea elevilor cu o serie de concepte noi de estetică, de teorie literară şi de stilistică, cu scopul deprinderii elevilor cu instrumentul de analiză a textelor şi de comutare a diverselor aspecte ale acestora: temă, motiv, viziune despre lume, procedeu artistic, instanţele comunicării artistice.
2. Ficţiune şi realitate:
a. studierea unor texte care nu aparţin domeniului ficţiunii literare, urmărind cu prioritate sesizarea diferenţelor privitoare la scopul comunicării, la situaţia de comunicare, la ceea ce se comunică şi la reacţia receptorului.

b. discutarea conceptelor precum: ficţiune, imaginaţie, realitate, „eu” ficţional/”eu” real, text ficţional/text nonficţional/text de graniţă.

A. Conţinuturi din domeniul literaturii

    c. modul de reflectare a unei idei sau a unei teme în mai multe texte literare (aparţinând unor genuri sau epoci diferite sau unor arii culturale diferite) şi/sau nonliterare;
II. Limbă şi comunicare
a. Comunicarea (definiţie, elementele situaţiei de comunicare, funcţiile comunicării, regulile comunicării, factorii perturbatori ai actului de comunicare, forme de comunicare, scopurile comunicării, adaptarea la situaţia de comunicare).
              b. Reguli şi tehnici de construire a monologului/dialogului.

c.. Actualizarea şi consolidarea noţiunilor de fonetică, vocabular, morfologie, sintaxă şi stilistică dobândite în gimnaziu.


Olimpiada de limba şi literatura română
Etapa locală
Clasa a X-a

1. Utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în receptarea şi în producerea mesajelor în diferite situaţii de comunicare

- limbaj standard, limbaj literar, limbaj colocvial, limbaj popular, limbaj regional, limbaj arhaic; argou, jargon;
- expresivitatea în limbajul comun şi în limbajul poetic;
- valori stilistice ale unor categorii morfosintactice.
-sens denotativ şi sensuri conotative;
- cunoaşterea sensului correct al cuvintelor (în special al neologismelor);
- elemente care înlesnesc sau perturbă receptarea (canalul, codul, contextul);
-calităţile generale şi particulare ale stilului: claritate, proprietate, concizie, precizie, puritate, corectitudine,variaţie stilistică, simetrie, naturaleţe, cursivitate, eufonie.
-analiză, comentariu, eseu structurat şi eseu liber; sinteză, paralelă
-folosirea adecvată a cuvintelor în context;
- folosirea corectă a formelor flexionare;
- utilizarea corectă a elementelor de relaţie;
- utilizarea variantelor lexicale literare;
- utilizarea corectă a unităţilor frazeologice;
- etimologia populară, hipercorectitudinea;
-folosirea adecvată a neologismelor în context

2. Folosirea instrumentelor de analiză tematică, structurală şi stilistică în receptarea diferitelor texte literare şi nonliterare

- particularităţi ale construcţiei subiectului în textele narative studiate;
- particularităţi ale compoziţiei în textele narative studiate (incipit, final, episoade / secvenţe narative, tehnici narative);
- construcţia personajelor;
- modalităţi de caracterizare a personajului; tipuri de personaje;
- instanţele comunicării în textul narativ;
- tipuri de perspectivă narativă;
- specii epice: basm cult, povestire, nuvelă
- registre stilistice, limbajul personajelor, limbajul naratorului;
- stilul direct, stilul indirect, stilul indirect liber;

3. Argumentarea în scris  a unor opinii

- structuri şi tehnici argumentative în texte literare şi nonliterare, scrise
- logica şi coerenţa textului.
-interpretări şi judecăţi de valoare exprimate în critica şi în istoria literară, în cronici de spectacol.
-tehnici de argumentare;
- verbe evaluative, adverbe de mod / predicative ca mărci ale subiectivităţii evaluative; cuvinte cu rol argumentativ; structuri sintactice în argumentare;
- tipuri de texte: eseu, comentariu, analiză.


Olimpiada de limba şi literatura română
Etapa locală
CLASA a XI-a

I. Competenţe generale
1. Utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în diferite situaţii de comunicare.
2. Comprehensiunea şi interpretarea textelor.
3. Situarea în context a textelor studiate prin raportare la epocă sau la curente culturale / literare.
4. Argumentarea unor opinii în diverse situaţii de comunicare.

II. Conţinuturi
FUNDAMENTE ALE CULTURII ROMÂNE
          Originile şi evoluţia limbii române (prezentare sintetică)
          Studiu de caz: Latinitate şi dacism, puncte de vedere privind fundamentele culturii române
          PERIOADA VECHE
          Studiu de caz: Dimensiunea religioasă e existenţei
Studiu de caz: Formarea conştiinţei istorice
CURENTE CULTURALE/ LITERARE ÎN SECOLELE XVII-XVIII: UMANISMUL ŞI ILUMINISMUL (prezentare sintetică)
B. Conţinuturi din domeniul limbă şi comunicare
Se vor avea în vedere aspectele normative, inclusiv cele recomandate în ed. a II-a a DOOM:
-       norma literară – aspecte evolutive
-       uzul diversificat al limbii literare
-       variante literare libere
-       registre stilistice
-       neologisme împrumutate sau formate în interiorul limbii
-       variante ortoepice, ortografice şi morfologice
De asemenea, se vor actualiza achiziţiile anterioare ce pot sprijini demersul de înţelegere şi interpretare a textelor literare studiate :
-       denotaţie şi conotaţie; sensurile cuvintelor în context
-       expresivitatea unor structuri morfologice şi sintactice
-       figuri de stil şi procedee de expresivitate
** Fonetică, vocabular, morfologie (recapitularea şi sistematizarea achiziţiilor din gimnaziu).
Comunicare orală şi scrisă
-       eseul structurat şi eseul liber – etape ale redactării
-       structuri discursive în textele literare şi nonliterare (narativ, descriptiv, argumentativ, informativ)
-       tehnici ale argumentării
-       prezentarea orală a rezultatelor unei cercetări, documentări pe o temă dată
-       strategii specifice folosite în monolog şi dialog
-       adecvarea discursului oral la situaţii de comunicare diverse


Olimpiada de limba şi literatura română
Etapa locală
CLASA a XII-a
I. Competenţe
1. Utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în diferite situaţii de comunicare
2. Comprehensiunea şi interpretarea textelor
3. Situarea în context a textelor studiate prin raportare la epocă sau la curente culturale / literare
4. Argumentarea unor opinii în diverse situaţii de comunicare
II. Conţinuturi
A. Conţinuturi din domeniul literaturii
1.Perioada interbelică: poezia. Curente culturale / literare: modernism vs. tradiţionalism. Orientări avangardiste. Fronda în literatura interbelică. Diversitate tematică, stilistică şi de viziune în poezia interbelică. Identitate culturală în context european.
B. Conţinuturi din domeniul limbă şi comunicare
·tipuri de discurs: publicistic.
·norma literară.
·adecvare/inadecvare stilistică;

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu