OLIMPIADA DE
LIMBĂ ŞI LITERATURĂ ROMÂNĂ
(clasele
IX-XII)
PROBA A
·
Toate subiectele sunt obligatorii.
·
Eseul sau răspunsurile nu vor fi precedate de titlu și/sau motto.
·
Timp de lucru: 3 ore.
·
Total: 120 de puncte
Citeşte cu
atenţie textele/fragmentele de mai jos.
Se
selectează două texte/fragmente de text care nu vor depăși, fiecare, 1000 de
cuvinte. Unul dintre ele va fi, obligatoriu, din literatura română (inclusiv
din literatura contemporană) iar cel de-al doilea poate fi selectat atât din
literatura română cât și din cea străină. În cazul textelor nonliterare se
poate avea în vedere același principiu de selecție.
Toate
cele trei subiecte se vor raporta la textele suport.
Subiectul I
30 de puncte
Subiectul I conține un item semiobiectiv de tip întrebare structurată care
vizează comprehensiunea și interpretarea textelor prin raportare la elemente de
pragmatică a comunicării, la nivelurile textuale, la elemente de analiză
tematică, structurală sau stilistică, punerea în context a textelor prin
raportare la epocă sau la curente literare/culturale, argumentarea unei opinii
referitoare la un aspect dintr-un text sau din ambele texte suport etc.
Sarcina
de lucru va fi de tipul:
Răspunde prin
enunțuri la fiecare dintre următoarele cerințe:
Vor
fi formulate 5 cerințe, fiecăreia alocându-i-se 6 puncte.
Cerințele vor
putea viza următoarele niveluri cognitive: înțelegere, aplicare, analiză,
sinteză și evaluare,.
Verbele de
comandă vor fi alese astfel încât să impună răspuns detaliat.
Exemple de verbe
de comandă: ilustrează, explică, demonstrează, prezintă (comparativ), evidențiază,
comentează, susține-ți opinia, motivează etc.
Subiectul al II-lea
30 de puncte
Subiectul al II-lea conține un item subiectiv care vizează competența de redactare a
diferitelor texte.
Exemple de texte: articol,
continuarea unui text, descriere, dezvoltarea unei elipse, dialog, drept la
replică, eseu, jurnal, justificarea unei opțiuni, narațiune, pledoarie,
rescriere a textului suport prin adaptare la un alt interlocutor, alt context,
altă perspectivă etc., rezumat, scrisoare, transpunere a textului suport
într-un alt registru, într-o altă formă de discurs etc.
Sarcina
de lucru va fi de tipul:
Redactează un text de 150 – 300 de cuvinte care să reprezinte continuarea
textului B, având în vedere evidențierea trăirilor personajului.
sau
Redactează un text de 150 – 300 de cuvinte care să reprezinte scrisoarea pe
care un cititor i-ar fi putut-o adresa lui….( numele scriitorului), în
care acesta și-ar fi exprimat impresia pe care i-a stârnit-o lectura poeziei …
Subiectul al III-lea
30 de
puncte
Subiectul al
III-lea conține un item subiectiv de tip eseu liber/nestructurat care vizează
competenţa culturală a elevului (de exemplu: compararea viziunii despre lume,
despre condiţia umană sau despre artă, reflectate în texte literare,
nonliterare sau în alte arte, identificarea unor conexiuni între literatura
română şi cea universală etc.)
Sarcina
de lucru va fi de tipul:
Scrie un eseu de 600-900 de cuvinte despre …………. pornind de la cele două fragmente citate şi valorificând
experienţele tale culturale (literatură, arte plastice, muzică, cinematografie
etc.)
Notă! În elaborarea eseului,
vei respecta structura textului de tip argumentativ: ipoteza, constând
în formularea tezei/a punctului de vedere cu privire la temă, argumentaţia
(cu 3* argumente/raţionamente
logice/exemple concrete etc.) şi concluzia/sinteza.
* Numărul argumentelor poate varia.
Redactare
30
de puncte
Exemplu de detaliere:
În vederea acordării punctajului pentru redactare, lucrarea ta
trebuie să aibă cel puţin 900 de cuvinte.
Pentru redactarea întregii lucrări vei
primi 30 de puncte (organizarea ideilor în scris – 6 puncte; abilităţi
de analiză şi de argumentare – 6 puncte; utilizarea limbii literare –
6 puncte; ortografia – 4 puncte; punctuaţia – 4 puncte; aşezarea
în pagină, lizibilitatea – 2 puncte, respectarea precizărilor privind
numărul de cuvinte – 2 puncte).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu