Olimpiada
de limba şi literatura română
Etapa
locală
Clasa a V-a
1. Lectura
1.1. Cartea - obiect cultural.
Titlul. Autorul. Tabla de materii. Aşezarea în pagină. Volumul. Biblioteca.
1.2. Teoria literară
1.2.1. Raportul dintre realitate şi
literatură.
1.2.2. Textul şi opera. Opera
literară.
1.2.3. Structura operei literare.
Textul în proză. Ce se povesteşte: naraţiunea; cine participă la acţiune:
personajul (portretul fizic şi portretul moral al personajului); cine
povesteşte:naratorul. Modurile de expunere: naraţiunea, descrierea, dialogul.
1.2.4. Figurile de stil.
Personificarea. Comparaţia.
1.2.5. Textul în versuri.Versificaţia.
Versul şi strofa. Rima.
2. Practica raţională şi
funcţională a limbii
2.1. Comunicarea orală
2.1.1. Situaţia de comunicare.
Aplicaţii pentru înţelegerea noţiunilor de: emiţător, receptor, mesaj, context,
cod, canal. Situaţia de comunicare dialogată
2. Practica raţională şi
funcţională a limbii
2.1. Comunicarea orală
2.1.1. Situaţia de comunicare.
Aplicaţii pentru înţelegerea noţiunilor de: emiţător, receptor, mesaj,
context, cod, canal. Situaţia de comunicare
dialogată
2.2.2. Contexte de realizare
Povestirea unor întâmplări reale sau
imaginare.
Transformarea textului dialogat în
text narativ. Aprecieri
personale referitoare la textele literare studiate (referitoare la personaje,
figuri de stil, moduri de expunere etc.).
3.1. Lexicul
Vocabularul limbii române.
Cuvântul – unitate de bază a
vocabularului. Forma şi conţinutul. Cuvântul de bază. Cuvântul derivat.
Rădăcina. Sufixele. Prefixele.
Sinonimele. Antonimele. Câmpuri
lexico-semantice (aplicativ).
3.2. Noţiuni de fonetică.
Sunetul şi litera: corespondenţa dintre ele. Vocalele. Consoanele.Semivocalele.
Grupurile de sunete (diftongul, triftongul). Hiatul. Silaba.
3.3. Noţiuni elementare de
sintaxă (actualizarea cunoştinţelor din ciclul primar). *Părţile gramaticii
(morfologia şi sintaxa). Propoziţia şi părţile de propoziţie. Propoziţia simplă
şi propoziţia dezvoltată. Dezvoltarea unei propoziţii simple. Propoziţia
afirmativă şi propoziţia negativă.
Propoziţia enunţiativă şi propoziţia
interogativă.
3.4. Morfosintaxa
3.4.1. Verbul.
Timpul, persoana, numărul
(actualizare).
Modurile personale şi modurile
nepersonale (recunoaştere). Timpurile modului indicativ: prezent, imperfect,
perfect compus, perfect simplu, mai-mult-ca-perfectul, viitorul I.
Verbele auxiliare: a fi, a avea,
a vrea.
Funcţia sintactică: predicatul
(actualizare). Predicatul verbal. Predicatul nominal (verbul copulativ a fi şi
numele predicativ).
Olimpiada de limba şi literatura
română
Etapa locală
Clasa a VI-a
1. Lectura
1.2. Teoria literară
1.2.1. Structura operei literare. Modurile de expunere. Naraţiunea
(autor, narator, personaj; naraţiunea la persoana a III-a şi naraţiunea la
persoana I; subiectul operei literare, momentele subiectului; timpul şi spaţiul
în naraţiune). Descrierea (portretul literar,
tabloul). Dialogul (mijloc de caracterizare a personajelor).
1.2.2. Figurile de stil (actualizare).
1.2.3. Versificaţia (actualizare). Tipuri
de rimă (monorima,
rima împerecheată, rima încrucişată, rima îmbrăţişată). Măsura.
1.3. Textul
1.3.1. Texte literare − populare şi culte −
aparţinând diverselor genuri şi specii. Opera epică.
1.3.2. Texte nonliterare: anunţul, ştirea.
2. Practica raţională şi funcţională a limbii
2.2. Comunicarea scrisă
2.2.1. Procesul scrierii
Organizarea unui text în funcţie de destinaţie (scrisoarea, anunţul).
Semnele de punctuaţie: punctul şi virgula, linia de dialog şi linia
de pauză. Semnele
ortografice: cratima, punctul ca semn ortografic.
2.2.2. Contextele de realizare
Relatarea. Oferirea de informaţii privind diverse aspecte ale realităţii
înconjurătoare.
Motivarea unei opinii privitoare la textele studiate sau la
fapte/persoane din realitate. Descrierea de tip tablou, de tip portret. Povestirea. Rezumatul.
Aprecieri personale referitoare la textele epice şi lirice studiate.
3. Elemente de construcţie a comunicării
3.1. Lexicul (actualizare)
Noţiunea de vocabular.
Mijloacele interne de îmbogăţire a vocabularului.
a. Derivarea (actualizare).
Sufixarea. Sufixele diminutivale.
Prefixarea.
b. Compunerea.
Compunerea prin alăturare,
subordonare şi abreviere.
c. Schimbarea valorii gramaticale (conversiunea).
Substantive provenite din alte părţi de vorbire.
Adjective provenite din verbe la participiu.
Familia lexicală (derivate,
compuse, cuvinte obţinute prin schimbarea valorii gramaticale). Câmpurile
lexico-semantice (aplicativ). Sinonimele (actualizare). Antonimele (actualizare).
Omonimele (omofone şi
omografe).
Arhaismele şi regionalismele.
3.2. Noţiuni de fonetică (actualizare).
Regulile de despărţire a cuvintelor în silabe. Ortografia pentru despărţirea în
silabe (inclusiv folosirea cratimei şi a apostrofului).
3.3. Noţiuni de sintaxă (actualizare). Felul
propoziţiilor. Fraza. Propoziţia regentă. Elementul regent. Coordonarea şi
subordonarea.
3.4. Morfosintaxa.
3.4.1. Verbul – (actualizare). Verbele
predicative şi verbele nepredicative: copulative (numai a fi, a
deveni) şi auxiliare.
Modurile personale: indicativ, imperativ, conjunctiv, condiţional-optativ. Timpuri.
Modurile nepersonale: infinitiv, gerunziu, participiu,
supin.
Olimpiada de limba şi literatura
română
Etapa locală
Clasa a VII-a
1. Lectura
1.1. Cartea - obiect cultural. Editura*. Colecţia*. Asteriscul*.
Subsolul de pagină*.
1.2. Teoria literară
1.2.1. Structura operei literare. Structuri în textele epice (*procedee de legare
a secvenţelor, timp, spaţiu, modalităţi de
caracterizare a personajelor) şi lirice (concordanţa dintre forma grafică a poeziei şi
ideea transmisă de aceasta).
1.2.2. Figurile de stil.
1.2.3. Versificaţia. Tipuri de rimă. Ritmul. Piciorul
metric (bisilabic). Tipuri de ritm (iambic şi trohaic).
1.2.4. Genuri şi specii. Genurile epic şi liric.
1.3. Textul
1.3.1. Texte literare - populare şi culte - aparţinând
diverselor genuri şi specii.
1.3.2. Texte nonliterare: mersul trenurilor, *programul de
spectacol.
2. Practica raţională şi funcţională a limbii
2.1. Comunicarea orală
2.1.1. Structurarea textului oral. Textul
dialogat şi cel monologat. Adecvarea elementelor nonverbale la
mesaj. Modalităţi de exprimare a preferinţelor şi a
opiniilor.
2.1.2. Situaţia de comunicare. Situaţia de comunicare dialogată şi monologată (actualizare).
Rezumatul oral (actualizare).
∗Dialogul formal şi
dialogul informal.
*Se recomandă ca elevii să poată realiza următoarele acte
de vorbire:
- susţinerea unei conversaţii (direct sau telefonic);
- prezentarea unor lucrări / materiale
/ activităţi realizate individual sau în echipă;
- formularea de argumente sau contraargumente
într-o discuţie;
- stabilirea de comparaţii sau de
analogii;
- formularea unei opinii.
2.2. Scrierea
2.2.1. Procesul scrierii. Alcătuirea planului unei lucrări pe
o temă dată. Organizarea şi
reorganizarea unui text propriu. Cererea.
2.2.2. Contexte şi forme de realizare
Fişa de
lectură. *Prezentarea unui eveniment cultural (lansare de carte, vernisaj al unei
expoziţii, premiera unui spectacol de
teatru, festivităţi de premiere etc.).
Descrierea unor personaje sau persoane considerate drept modele şi
motivarea opţiunilor.
Compuneri narative, descriptive şi informative; inserarea dialogului în
compuneri.
Comentarea unor secvenţe din textele studiate; comentarea semnificaţiilor titlului; rezumatul scris (actualizare), caracterizare
de personaj.
3. Elemente de construcţie a comunicării
3.1. Noţiuni de sintaxă
Raporturile de coordonare şi de subordonare în propoziţie şi în frază.
3.2. Lexicul
Sensul cuvintelor în context.
Mijloacele de îmbogăţire a
vocabularului.(actualizare)
Derivarea (actualizare). Serii derivative
(aplicativ).
Compunerea (actualizare).
Schimbarea valorii gramaticale sau conversiunea
(actualizare).
Împrumuturile.
Pleonasmul.
Paronimele.
Categorii semantice (actualizare). Sinonime.
Antonime. Omonime.
Cuvintele polisemantice. Polisemia şi
omonimia: asemănări şi deosebiri.
*Unităţi
frazeologice.
3.3. Noţiuni de fonetică (actualizare).
Folosirea corectă a accentului în limba română. *Nume proprii
greşit accentuate.
3.4. Morfosintaxa
3.4.1. Verbul (actualizare). Alte verbe
copulative: a ajunge, a ieşi, a se face, a rămâne, a însemna, a părea.
Diatezele: activă, pasivă (complementul de agent), reflexivă (pronumele reflexiv).
Modurile. Timpurile. Persoana. Numărul (actualizare).
Valori expresive ale verbului în diferite
contexte (aplicativ).
Verbele personale şi
verbele impersonale. Propoziţia fără subiect.
Locuţiunea verbală.
Funcţiile sintactice ale verbului şi ale locuţiunii verbale la moduri personale
(predicat verbal, predicat nominal), la moduri nepersonale (subiect, nume
predicativ, complement direct, complement indirect, complemente circumstanţiale, atribut
verbal).
Olimpiada de limba şi literatura română
Etapa locală
Clasa a VIII-a
1. Lectura
1.1. Cartea
- obiect cultural (actualizare).
1.2. Teoria
literară
1.2.1. Structurarea
operei literare. Actualizarea - prin investigarea unor texte literare – a
cunoştinţelor referitoare la structura textelor narative (logica acţiunii,
timpul, spaţiul naraţiunii). Relaţiile dintre personaje. Caracterizarea
personajelor. Actualizarea, prin investigarea unor texte literare, a structurii
textelor lirice. Eul liric.
1.2.2 Figurile
de stil (actualizare). Alegoria.
1.2.3. Versificaţia. Măsura,
rima, piciorul metric, ritmul, versul, strofa (actualizare). Versul
liber.
1.2.4. Genuri şi specii.
Genurile epic şi liric. Specii literare obligatorii:, nuvela
(fragment). *Scrieri SF.
1.3 Textul
1.3.1 Texte
literare - populare şi culte - aparţinând diverselor genuri şi
specii.
1.3.2 Texte
nonliterare: texte publicitare, *articolul de ziar/ de revistă.
2. Practica
raţională şi funcţională a limbii
2.1. Comunicarea
orală
Situaţia de
comunicare monologată şi dialogată (actualizare). Monologul: text narativ, text
descriptiv, text informativ, text argumentative (argumentarea / susţinerea opiniilor şi apreferinţelor). Rezumatul
oral (actualizare).
*Se
recomandă ca elevii, folosindu-şi deprinderile
de exprimare orală, să poată realiza următoarele acte de vorbire:
- susţinerea
argumentată a unui schimb verbal direct;
- exprimarea
sau acceptarea de opinii diferite;
- exprimarea şi
motivarea unei atitudini / reacţii;
- prezentarea
unor produse realizate individual sau în echipă.
2.2. Scrierea
(actualizare)
Comentarea
unor secvenţe din operele studiate sau din texte la
prima vedere, pe baza unor
cerinţe date. *Conspectul.
Textul
argumentativ (susţinerea preferinţelor şi a opiniilor).
3.
Elemente de construcţie a comunicării
3.1. Noţiuni de sintaxă. Enunţul. Fraza. Relaţiile
sintactice în propoziţie şi în frază (actualizare).
Cuvintele şi construcţiile incidente. Punctuaţia lor.
3.2. Lexicul
(actualizare)
Vocabularul
fundamental şi masa vocabularului. Dinamica vocabularului.
Mijloacele
interne de îmbogăţire a vocabularului (actualizare). Familia
de cuvinte (actualizare).
Prefixoidele*.
Sufixoidele* (ambele pe bază de aplicaţii).
Mijloacele
externe de îmbogăţire a vocabularului. Împrumuturile
lexicale. Neologismele. Evitarea greşelilor în utilizarea neologismelor.
Cuvântul şi
contextul. Sensul propriu (de bază şi secundar) şi sensul figurat.
Categoriile
semantice. Sinonimele. Antonimele. Omonimele. Cuvintele polisemantice
(actualizare).
Paronimele.
Pleonasmul.
3.3. Noţiuni de fonetică (actualizare). Valorile stilistice ale nivelului fonetic într-un
text literar.
3.4. Sintaxa
propoziţiei şi a frazei.
3.4.1. Predicatul
şi propoziţia subordonată predicativă.
Predicatul
verbal şi predicatul nominal (actualizare). Predicatul nominal incomplet.
Probleme ale
acordului (acordul după înţeles, acordul prin atracţie).
Propoziţia subordonată predicativă.
3.4.2. Subiectul
şi propoziţia subordonată subiectivă.
Subiectul(actualizare).
Propoziţia subordonată subiectivă. Natura elementului regent al propoziţiei subiective.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu